Thursday 3 February 2011

Fenomena Mahir Zain dan Muzik Islamik

Showcase Mahir Zain yang diadakan di MBSA Shah Alam pada 14 hingga 15 Oktober tahun lalu telah membawa kepada satu fenomena seni Islamik yang sangat digemari oleh rakyat Malaysia amnya. Ini dapat dibuktikan apabila tiket pada showcase tersebut habis terjual dan ramai menimbulkan kekecewaan disebabkan tidak berpeluang menyaksikan persembahan secara live dan pertama dianjurkan di Malaysia. Ini adalah kali pertama artis bertaraf antarabangsa ini mengadakan persembahan di Malaysia. Kesedaran rakyat Malaysia terhadap lagu-lagu berunsur keagamaan aka kerohanian ini mengingatkan kita bahawa lagu-lagu berunsurkan agama tidaklah diketepikan begitu sahaja. Hal ini membolehkan rakyat memilih mana-mana bentuk irama muzik yang diminati.

Mahir zain menyampaikan sembilan buah lagu dan memberikan kejutan pada akhir konsert dengan satu lagu bonus yang menjadi lagu 'signature' beliau iaitu "Insha Allah". Beliau mengucapkan terima kasih kepada rakyat Malaysia yang memberikan sokongan kepadanya. "Jujur saya katakan, ini adalah perjalanan yang terbaik pernah saya lalui dan saya sayangkan Malaysia," ujar Maher Zain dalam konsertnya yang merujuk Malaysia sebagai destinasi terbaik pernah dilawatinya.

Dari sekecil kanak-kanak hingga orang tua lagu Insha Allah selalu dilagukan tidak kira di mana pun mereka berada, dengan lirik dan melodi yang mengasyikkan lagu  tersebut mampu menawan sesiapa sahaja mendengarnya. Terkejut besar apabila kawan rapat menanyakan soalan berkaitan dengan lagu tersebut. "Adakah lagu ini boleh dinanyikan oleh orang bukan Islam?", Saya menjelaskan bahawa lagu tersebut bukanlah termasuk dalam amalan peribadatan, hanya sahaja sebagai lagu sama seperti lagu-lagu yang lain cuma yang membezakannya adalah lagu-lagu maher Zain berunsurkan Islamik, itu sahaja. Dan bagi saya tidak salah jika anda menyanyikannya, lagi pun message yang disampaikan adalah universal.  

Melihat kepada perkembangan dan penerimaan yang memberansangkan, seorang peminat Maher Zain merasakan perlunya sebuah kelab peminat yang mengambungkan peminat-peminat Maher Zain. Melalui kelab ini, ahli boleh bertukar-tukar pendapat dan mengeratkan hubungan.

Apa kata hayati lagu Maher Zain, Insha Allah




Lirik lagu Insa Allah (God Willing) - Maher Zain

Every time
You feel like you cannot go on
You feel so lost and that you're so alone
All you see is night
And darkness all around
You feel so helpless you can't see which way to go
Don't despair
And never lose hope
'Cause Allah is always by your side

Chorus:
Insha Allah
Insha Allah
Insha Allah
You'll find your way

Every time
You commit one more mistake
You feel you can't repent and that it's way too late
You're so confused
Wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full shame
But don't despair
And never lose hope
Coz Allah is always by your side

Chorus

Turn to Allah
He's never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
Ya Allah
Guide my steps, don't let me go astray
You're the only one who can show me the way
Show me the way
Show me the way
Show me the way

InshaAllah
InshaAllah
InshaAllah
We'll find the way

Lyrics: Maher Zain & Bara Kherigi
Melody: Maher Zain
Arrangement: Maher Zain & Hamza Namira
Selamat berhibur...

0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More